måndag 5 juli 2010

Friheten privatiserad

I Aftonbladet i söndags skrev Stina Oscarsson om Bengt Göranssons senaste bok "Tankar om politik". Den ska jag läsa!
Jag citerar Aftonbladet som citerar ur boken:
"I den nyliberala tolkningen detsamma som valfrihet; jag väljer för mig, du väljer för dig och om du väljer fel är det din ensak. Friheten däremot är oändlig och har bara en begränsning; man får inte hindra andra att röra sig på samma fält som jag"
"Friheten blir inte möjlig i ojämlika samhällen..."

Han tar upp ord som rättvisa och solidaritet och skriver att rättvisa är mekanisk medan solidaritet kräver att den som behöver mer också ska få mer.

jag hörde honom tala en gång för länge sedan och om jag beundrar någon för knivskarp analys och insikt är det han.

Stina Oscarsson skriver "Vad Göransson steg för steg visar är hur samhället håller på att förvandlas till en affärsrörelse"

Så fasansfullt. Så är det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar