måndag 15 februari 2010

Fransmännen diskuterar om burka och andra heltäckande kläder ska förbjudas... Kläderna anses utmärkande för en religion och dess kvinnoförtryck. Klart att det är ett förtryck, men det är vuxna kvinnor som bär kläderna. Jag tror att klädseln utmärker vissa kulturer och är utmärkande för könsaparteid.
Därför ska inte småflickor hindras att leka i vattnet om sommaren, cykla och känna vinden i håret. De ska lära sig simma i skolan. Flickor ska inte definieras som könsvarelser och de måste få simma om sommaren och åka pulka om vintern tillsammans med både andra flickor och pojkar. Får de det, så är väl allting okej.
Om de sedan som vuxna väljer att sätta på sig burkan är det deras ensak.

2 kommentarer:

  1. Hej Anna! Försöker på nytt, skickar detta på min gmail-adress så kanske det går? Fint med blogg, jag har inte vågat mej på det, men facebook är jag med i och tycker att det är kul. Hälsningar, Farmor, Mormor Tove

    SvaraRadera
  2. Roligt att du läser vad jag skriver! Kul. Jag är nybörjare på det här men jag lär mig mer och mer tack vare sonen.

    SvaraRadera