torsdag 1 mars 2012

Bättre förr?

Bättre förr?
Visst har vi fått det bättre på många vis sedan 1950-talet… Internet! Oh, vad roligt. Effektivt. Sedan är det attitydförändringar som har undergått en otrolig förändring. Förr var misshandel i familjen ingen polissak. Tja, man fick inte döda frun och barnen men att misshandla dem var ingen stor sak. Inget för samhället att lägga sig i. Illegla aborter finns väl inte här längre. Ensamma mödrar har samhällets stöd. Mycket har blivit bättre. Men.
Var har servicen tagit vägen?
Jag saknar postkontoret. Jag saknar lantbrevbärararservice. Jag saknar bankservice. Jag saknar branchkunskap när jag ska handla. Jag saknar möjlighet att köpa bussbiljett. Jag saknar att tågen går i tid på vintern. Jag saknar plogning på vintern. Jag saknar att inte kunna köpa en biljett för hela resan med tågen. De har ju olika ”ägare”. Jag saknar begreppet ockerränta. Jag saknar kvacksaleverilagen (new formula). Jag saknar kontanthantering och bankservice. Bankärenden ska vi ju sköta själva. Jag saknar växeltelefonist och någon att tala med om mitt ärende.
När Internet kom såg många företag, statliga, kommunala och privata att de kunde spara pengar på att slopa servicen. Att spara pengar genom att sälja ut gemensamma tillgångar, slippa arbetsgivaransvar och överlåta gemensmma tillgångar till privata blev det ideala.
Tänk om vi hade kunnat kombinera de servicefunktioner som fanns med de nya tekniska och sociala landvinningarna! Vilket fantastiskt samhälle vi skulle ha haft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar