tisdag 5 oktober 2010

svar till moderaterna

Nu har jag svarat moderaterna på deras, i mina ögon, floskelsamling av nyord...Jag frågade om pengar tagits från sjukförsäkringssystemet i det första mailet.

Hej!
Det låter så bra det ni skriver. Men att många går tillbaka till arbete är en överdrift... Om ni sätter stopp för sjukskrivningen så blir färre kvar. Eller hur?

Jag fick höra av en person, som nu lämnat politiken, att det fanns mycket stora överskott i sjukförsäkringssystemet redan före 2006. Den person jag refererar till gjorde gällande att pengar kunde komma att tas från "överskottet". Så kom alliansen till makten.

När sedan Husmark-Persson i SvD bekräftade att 22 miljarder tagits från "överskottet" utgick jag ifrån att pengarna använts till att bl.a sänka skatterna. (Jag har själv inte läst artikeln utan hört uppgifterna av en socialdemokrat)

Jag antar att pengar också tagits från andra försäkringssystem som bekostas av arbetsgivareavgiften. Jag har läst i tidningar att t ex skattesänkningen kostar 100 miljarder.

Det är arbetsgivareavgiften som bekostar sjukförsäkringen, eller hur? Avgiften betalas in så länge du arbetar för att den ska finnas där när du blir sjuk. En försäkring om du skulle bli sjuk helt enkelt.

Så 7,5 miljarder är redan tagna i och med sänkningen som du skriver nedan? Pensionärerna ska få skatten sänkt med 15 miljarder...Pengar från försäkringssystemet arbetsgivaravgiften?
Om pengarna i sjukkassesystemet används till annat är det också begripligt att ni satt en tidsgräns för enskildas sjukskrivningsperiod. Att man sätter en tidsgräns gör ju inte folk friskare. De blir bara utblottade till slut och riktigt illa far de väl om de inte kan leva på sin partner eller familj...
Är det jag som har missuppfattat saken eller har jag rätt?

Ni gick till val på "En starkare välfärd", men jag tycker inte att ni eller för den del resten av alliansen lever upp till detta.

Anna Zetterström


Hej Anna och tack för ditt mejl.

Genom vår sjukförsäkringsreform har vi skapat en kortare väg till ett friskare liv. Med hjälp och stöd och en rehabiliteringskedja kan nu fler återfå hela eller delar av sin arbetsförmåga. Många går nu tillbaka och arbetar efter den förmåga man själv har. Hittills har antalet sjukskrivna sjunkit kraftigt från ca 220 000 personer till ca 90 000 personer. Antalet förtidspensionärer har minskat med 70 000 personer.

Tack vare att vi för en ansvarsfull ekonomisk politik och ser till att ge hjälp och stöd till de som är sjuka, minskar kostnaderna. Vi har bland annat sänkt arbetsgivaravgiften generellt med en procentenhet vilket kostar 7,5 miljarder. Vi har även sänkt skatten för pensionärer med totalt 15 miljarder inklusive det tredje steget som vi vill ska träda i kraft 1 januari 2011.

Genom att fler arbetar ökar skatteintäkterna och kostnaderna för sjukskrivning och förtidspension minskar. På detta sätt har vi kunnat finansiera det ökade stödet för sjuka att snabbare bli friskare. När kostnaderna minskar för utanförskapet kan vi också sänka skatten för pensionärer och satsa på en starkare välfärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar